Digitale toegankelijkheid
Begin mei heeft de RvB post ontvangen waarin werd gemeld dat de toegankelijkheidsverklaringen van websites onder de vlag van TNO niet allemaal op orde zijn. Dit geld ook voor een aantal websites die gemaakt zijn met het TNO-subsite systeem.
Inmiddels zijn voor TNO-branded websites de benodigde acties uitgezet. Voor de websites die onderdeel zijn van een consortium, ligt de verantwoordelijkheid bij de site-eigenaar om het proces op te starten
Wat betekent dit voor jou?
1. Stel een Toegankelijkheidsverklaring op of pas je huidige verklaring aan
Ga naar toegankelijkheidsverklaring.nl en volg deze stappen:
- Stap 1: Vink aan dat jouw overheidsorganisatie niet in de lijst voorkomt en wacht op reactie van Logius.
- Stap 3: Geef aan dat je geen volledige onderzoeksresultaten hebt van minder dan drie jaar oud voor alle opgegeven webadressen.
- Stap 3: Vermeld dat binnen zes maanden een (aanvullend) onderzoek gepland staat óf dat de site binnen zes maanden wordt opgeheven.
- Stap 9: Vul de tekenbevoegde van het project of consortium in (let op: dit is niet Regina van Hoof).
Rond de verklaring af en publiceer deze. De tijdelijke status van de verklaring is dan Status C.
2. Laat een toegankelijkheidsonderzoek uitvoeren
Voor het TNO-subsitesysteem is vanuit M&C een systeemaudit uitgevoerd. De gegevens uit de audit staan op TNO Net en kun je invullen in stappen 4, 5 en 6 van de verklaring. Je hoeft alleen een contentaudit te laten uitvoeren. De contactpersoon en tarieven hiervoor vind je op TNO Net.
3. Voeg de resultaten van de audit toe aan je verklaring
Zorg dat je dit binnen zes maanden doet. Anders verandert de status van de verklaring automatisch naar Status D.
4. Werk de pagina ‘Toegankelijkheid’ op je website bij
Zorg dat de pagina de nieuwe status en de juiste link naar het register bevat.
Heb je hulp nodig?
Heb je vragen over het opstellen van de toegankelijkheidsverklaring of het uitvoeren van het onderzoek? Neem contact op. We denken graag met je mee en ondersteunen je waar nodig.